Türkiye'nin Dijital Kamuoyu Platformu

© 2026 Halk Seçiyor. Tüm hakları saklıdır.

Tüm haberler
BirGün 23 Jun 2026, 05:00 Çalışma Yaşamı

Emeklilerden ortak mücadele kararı: Yoksulluğa, hak gaspına teslim olmayacağız!

Tüm Emeklilerin Sendikası, DİSK/Dev Emekli-Sen ve Emekli Meclisleri Sendikası’nın çağrısıyla Ankara’da bir araya gelen emekli örgütleri ve emek güçleri, "Emeklilerin Ortak Geleceği Çalıştayı" sonuç bildirgesini açıkladı. Milyonlarca emeklinin açlık ve yoksull…

Emeklilerden ortak mücadele kararı: Yoksulluğa, hak gaspına teslim olmayacağız!

Tüm Emeklilerin Sendikası, DİSK/Dev Emekli-Sen ve Emekli Meclisleri Sendikası’nın çağrısıyla Ankara’da bir araya gelen emekli örgütleri ve emek güçleri, "Emeklilerin Ortak Geleceği Çalıştayı" sonuç bildirgesini açıkladı.

Milyonlarca emeklinin açlık ve yoksulluk sınırının altında bir yaşam mücadelesi verdiğine dikkat çekilen tarihi bildirgede, ortak mücadele zeminini büyütme ve demokratik bir koordinasyon mekanizması kurma kararlılığı vurgulandı. 

İNSANCA YAŞAM BİR HAK

Yayımlanan bildirgede, Türkiye’nin içinden geçmekte olduğu derin ekonomik kriz, gelir adaletsizliği, sistemli yoksullaşma ve demokratik hak kayıpları sürecine açıkça dikkat çekildi.

Çalıştayda toplumsal cinsiyet eşitliği perspektifinden hareketle, kadın emeklilerin yaşadığı özgün ve katmerli sorunlar da özel bir başlık altında incelendi. 

Kadınların çalışma yaşamı içinde düşük ücret, güvencesizlik ve ayrımcılıkla karşı karşıya kalırken; ev içi emek, çocuk bakımı, yaşlı ve hasta bakımı gibi görünmeyen emeğin büyük bölümünü üstlenmek zorunda kaldıkları ifade edildi. 

Çalıştayda en geniş yer tutan gündem maddelerinden biri, emekli aylıklarının sistematik olarak erimesine yol açan yasal mevzuatlar oldu. Özellikle 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Yasası’nın getirdiği ağır şartlar sert eleştirildi.

ORTAK KOORDİNASYON MEKANİZMASI KURULUYOR

Sorunların büyüklüğü ve yakıcılığı karşısında emekli örgütlerinin eşitlik temelinde iş birliğini büyüteceği, yerel koordinasyonlar kuracağı ve ortak eylem kampanyaları örgütleyeceği ilan edildi.

Çalıştaya katılan kurumların temsilcilerinden oluşacak şeffaf, demokratik, çoğulcu ve yeni katılımlara açık bir koordinasyon mekanizmasının hazırlık sürecinin resmen başlatıldığı duyuruldu.

"Sorunlarımız Ortak, Çözümümüz Birlikte!" şiarıyla son bulan deklarasyon, emeklilerin insanca yaşam hakkı ve demokrasi mücadelesindeki kararlı duruşunu bir kez daha tarihe not düştü.

Çalıştayda ortak talepler şu şekilde sıralandı:

  • Emekli aylıkları insanca yaşam düzeyine yükseltilmeli, büyüme ve milli gelir artışından pay almalıdır.

  • Sosyal güvenlik harcamaları artırılarak OECD ve Avrupa ülkeleri ortalamasına yükseltilmelidir.

  • Bayram ikramiyeleri göstermelik olmaktan çıkarılıp gerçek değerine kavuşturulmalıdır.

  • Yasa emekliler lehine düzenlenmeli, aylık bağlama oranları ve güncelleme katsayıları artırılmalıdır.

  • Aynı koşullarda emekli olanlar arasındaki adaletsizliği giderecek kapsamlı bir intibak yasası çıkarılmalıdır.

  • Sağlıkta katkı payları kaldırılmalı; hizmetler tamamen kamusal ve erişilebilir olmalıdır.

  • Emeklilerin barınma, ulaşım ve sosyal yaşam gibi temel hakları güvenceye alınmalıdır.

  • Emeklilerin sendikal hakları tanınmalı, kendilerini ilgilendiren kararlarda söz ve imza sahibi olmalıdırlar.
‘Emeklilerin ortak geleceği’ çalıştayıTüm Emeklilerin Sendikası Genel Başkanı Zeynel Abidin Ergen, yapılan çalıştayı şu şekilde değerlendirdi:

"Emekliler toplumun en yoksul, sağlık sorunlarını en çok yaşayan ve sosyal aktiviteler açısından en imkânsızlık içinde olan bir toplum kesitidir. Devasa sorunları vardır. İktidar bu sorunlarının çözümü için hiç bir iyileştirme yapmadığı gibi, emeklileri için giderek derin sefalete itmektedir. Emekli aylıklarının alım gücü giderek düşürülmüş, barınma, gıdaya erişim krizleri çok büyük boyutlara ulaşmıştır. Seyyanen zam ödenmemekte, bayram ikramiyeleri giderek anlamsızlaşmıştır . Emeklilerin sendikalaşması, uluslararası sözleşmeler yok sayılarak, mahkeme kararlarıyla engellenmektedir.

Bu ve benzeri devasa sorunların çözümü, ancak Birleşik bir demokratik örgütlenmeyle mümkündür. Parçalı emekli yapılanması yerine birleşik bir emekli yapılanması için bir araya geldik ve üç sendika bir çalıştayda buluştuk. Giderek daha çok emekli örgütü ile buluşmayı ve güçlerimizi birleştirmeyi, dayanışmayı büyütmeyi ilke edindik. Dışımızdaki emek örgütleri ve emekten yana tüm demokratik kitle örgütleri ve siyasi partilerle dayanışmayı büyütmeyi umuyoruz. Başarılı bir çalışatay oldu."
Haberin tamamını BirGün'da oku
Ana Sayfa Belediyeler
Sonuçlar
Vekiller Partiler